RSS Feed

Lampiran

Lampiran_01

Ucapan Perasmian Congkak

 

Selamat pagi. Saya tau kalau namat (dapat) menyebut (menjemput) anda semua datang awal pagi memang satu perkara yang agak sukar. Tapi kalau sudah sampai maksudnya niat anda sudah ada. Memang nak beri sokongan. That’s why tetap sampai juga pada waktu yang ditetapkan. Saya, terlebih dahulu saya mengucapkan terima kasih kepada rakan media, produser-produser, artis-artis yang menjayakan flem congkak especially pengarah kita yang sedang banyak sibuk sangat. So, saya bersedia bagi dia berterusan mengarah sampai dia tak laratlah. So, dan pada penulis skrip kita Pierre Andre sudah tengah membuat tengah shooting iaitu Jangan Tegung (Tegur). Ini ialah rancangan untuk next year bulan depan yang akan ditayangkan. Saya juga mengucapkan terima kasih kepada yang ada di Dot com seperti brog-brog (blog-blog). Saya minta maaf hanya boleh sedikit sahaja ditunjuk sahaja because saya hari ini tujuan adalah special untuk media cetak dan media elektronik dan certain-certain orang yang tertentu sahaja saya jemput menonton. So, saya tak membuka banyak ruang. Saya harap dia orang beli sepuluh ringgit pergi untuk tambahkan sahaja box office sebab kali ini Congkak kita mensasarkan adalah sepuluh jute yang akan dicapaikan iaitu yang akan mengatasi Jangan Pandang Belakang. So setakat ini sudah keputusan akan confirm ditayangkan ialah di Singapore akan mempembukaan lebih besar dari Jangan Pandang Belakang dan Philippine sudah confirm akan membuka sana juga. Lepas itu Philippine, Thailand dan Indonesia. Kali ini adalah bezanye sebelum ditayang sudah confirm nak dibeli dan akan ditayangkan. So, itu sebabnya saya ada confident bahawa dia boleh lebih collection daripada Jangan Pandang Belakang. Kedua ialah pembukaan di dalam sejarah flem Malaysia dan flem Melayu iaitu yang terbesar 70 salinan akan disiarkan serentak Brunei dan Malaysia, Singapore tidak termasuk. So kalau campur Singapore, Philippine, Thailand mungkin sudah telah mengatasi 150 salinan. So ini ada satu sasaran yang tidak orang kata bukan cerita besar-besarlah. Kita bukan harap pada popular artis menaikkan kita punya box office. Kita pada orang yang ada kemampuan acting termasuk kita punya main cast Elin (Erynne). So walaupun dia seorang kanak-kanak tetapi dia memegang watak utama bersama Nanu dan Rizman, so I percaya gabungan antara orang yang kuat dalam lakonan dengan seorang kanak-kanak ialah pelakon baru di dalam main cast dalam flem. So memang bukan senang bagi seorang pengarah atau seorang produser mengangkat dia sebagai satu main cast dalam mana-mana flem. That’s why kita nak membuktikan kepada orang ramai bahawa bukan hanya harap satu popular sahaja tunggu dah durian runtuh. Kita boleh memberi kepada orang yang ada kemampuan untuk berlakon atau new comer pelapis-pelapis kita yang bersungguh-sungguh untuk nak berlakon di dalam industri perfleman kita dan membawa mereka ke antarabangsa. Dah ditayang di Indonesia, Philippine, Thailand dengan Singapore. Itu kira boleh membawa arah antarabangsa. Kita tak mau jadi pelakon kita hanya di dalam jaguh kampung sahaja. Dia setakat popular di Malaysia tetapi keluar pijak ke negara sebelah jiran, Bunei atau ke Singapore orang pun tak kenal dia dah. Dia kalau buat di komedi Malaysia, orang boleh ketawa. Buat Singapore dia kata apa ni, so stupid. Ini bodoh dia kata atau dia pergi ke Indonesia, orang kata dia bodoh because orang  luar negara dia tak boleh menghayati Malaysia punya komedi. Setiap rakyat, setiap country dia ada different-different punya cara. So that’s why kita mensasarkan antara Malaysia sebab apa kelemahan ada di Jangan Pandang Belakang, kita punya encik pengarah sudah menambahkan membentukkan dia dan sama juga dari segi teknikal dia kita kali ini boleh menganggapkan satu flem yang paling mendekati Hollywood punya sound system iaitu bagi saya 95%. Kalau tidak, biasa kalau orang dengar sound system Dorby Digital disebut name dia dengan sedapnya tetapi dia tidak boleh rasa dia punya kecanggihan. Itu sebab saya sendiri banyak kali tidak berpuas hati dengan flem saya sendiri dahulu pun. Jangan Pandang Belakang bagi saya hanya 70% sahaja dekati SRD Hollywood. Ini ialah 95%, saya masih ada 5% nak di kejarkan dan sound system ini dua kali kita remix, first time 80% I tak puas hati. Panggil lagi buat balik. So kali ini 95%, harap anda boleh menghayati dia punya keseronokan ketakutan. Saya ada cerita dengan apa media-media cetak yang ada sedikit kurang lemah semangat, I kata you sediakan ubat penakut lah sebab budak-budak dulu mak kita cakap anak sudah kena takut hantu. Kena beli ubat hijau punya, baru dia tak takut kan. So saya ingat mungkin anda rasa seperti saya cerita besar sangat tapi tak apa, biar tengok dulu. Kalau sekiranya anda fikir apa yang saya cerita tak betol, tolong beritau saya. Saya akan menambahkan di dalam di akan datang punya flem untuk memastikannya. Sekiranye kebaikan ada seperti apa yang encik pengarah kata, tolong bawakkan lah. So itu sahaja yang saya boleh berkongsi sedikit tentang perkembangan dan flem yang ada yang bersedia untuk ditayang ialah I’m Not Single. Kita siap tunggu ditayang anytime dan kedua Brain Scan bulan ini akan siap dan ketiga Selamat Pagi Cinta di dalam final mixing iaitu sudah tengah nak siap. Keempat adalah Scenario The Movie dalam dubbing, almost nak siap dubbing. Yang kelima, Jangan Tegung tengah dalam lokasi so saya harap kalau kita punya pengarah ada free next month, dia akan balik ke lokasi kita untuk membuat satu flem yang lagi hebat rantau asia ini. So sekian terima kasih semua.

 

Lampiran_02

MiG Online: Flat 3A interview

 

Interviewee     : Hai, kini Aimi Juailin bersama Mr. David Teo. Mr. David Teo, pernah tak   mengalami pengalaman-pengalaman yang berlaku dalam flat 3A?

David Teo      : Sebenarnye saya tak pernah tinggal di flat 3A tapi saya pernah tinggal di  apartment. Masa rumah saya di Sungai Besi sana yang agak sedikit seram  tetapi bukan seram sangat tetapi selalunya ialah elektrik tak ada. Jadi lah seram!

Interviewee     : Ada nampak hantu?

David Teo      : Kalau nampak saya yang lari dulu. Mana saya boleh nampak, tak nampak lah kan tapi gelap itu menjadikan satu horror, perasaan horror kepada kita.    Kedue ialah sometimes lift, kalau elektrik tak ada lift tak boleh naik lah. Kena lah naik tangga, itu lagi yang horror. Saya anggap ini satu pegalaman yang kebanyakan orang yang tinggal di apartment ke flat ke tetap ada.

Interviewee     : Tujuan, motif Mr. David Teo memilih Adey Syafrien sebagai salah seorang

watak utama berganding dengan Intan Ladyana.

David Teo      : Saya ingat gabungan antara artis yang berpengalaman seperti Intan Ladyana dengan Adey orang pertama iaitu hero. Pertama kali dia acting sebagai hero, itu ialah satu pembangunan moda (modal) insan for Metro Picture sentiasa memberi peluang kepada orang muka baru. Gandingan dengan orang yang berpengalaman, lorong (dorong) dia jadi seorang hero yang upcoming terkenal. Itu sebab saya memperkenalkan Adey. Tapi Adey adalah seorang pelakon baru tetapi dia sangat bersungguh-sungguh belajar, sanggup acting class lagi. Saya anggap dalam Flat 3A lakonan dia boleh dikatakan orang pertama yang jadi hero sungguh memuaskan.

Interviewee     : Apa pendapat Mr. David Teo mengenai gejala-gejala pembuangan bayi?

David Teo      : Saya anggap itu lah ilham idea ini datang daripada surat khabar. Baby di tong  sampah, baby di sungai, baby di tepi longkang. Itu saya cukup sedih terasa. Why not saya buat sesuatu flem yang menjadikan iktibar kepada masalah-masalah ini. So itu lah sebabnya ada lah Flat 3A. Flat 3A bukan hanya sebuah flem yang seram tetapi dia juga menganungi (mengandungi) mesej-mesej yang kuat dan keinsafan, kesedaran melalui cara horror. Pasti anda menontonnya 14 Julai ini.


Lampiran_03

MiG Online: Ngangkung Box Office

Nombor apa nak,sudah box office. Tak apalah kalau nak bagi nombor empat tiga dua satu. Itu lah nombornya. Saya David Teo produser Ngangkung, saya anggap kejayaan kali ini adalah satu daripada terkejut, luar biasa seperti kena loteri. Kalau mengikut kajian, mengikut target saya adalah empat jute tapi sekarang dia sudah dua kali ganda dah. So ini adalah atas kejayaan bukan atas saya atau pengarah sahaja. Ini adalah satu team yang cukup baik. Production team, artis-artis yang, yang berlakon dengan baik seperti Sam Shazi ( Shahizi Sam), Angah, Azat, Erra Sazira (Erra Fazira) dan Puteri Madiana. So gabungan ini memang cukup mantap dan sama juga dengan DOP, assist director dan lain-lain lagi. Semua menjalankan tugas dengan baik especially editor yang juga menggunakan Dorby Digital sound system yang begitu canggih yang itu hari dia dapat award Face Festival V3 Jalanan itu lah price dia. So saya anggap terpenting adalah penonton memberi mantap punye sokongan. Bukan satu orang pegi, bukan tige orang pegi, lapan, sepuluh, lapan belas orang sekeluarge atok, nenek, budak, cucu, cicit, anak saurare (saudara) semua serentak pegi. Itu lah boleh lah menjadikan mencipta lagi satu sejarah iaitu flem paling box office abad ini akan datang apabila sudah tamat tayangan, saya harap boleh mencapai sasaran iaitu satu jute penonton. Dahulu Anan (Adnan) Sempit tak sampai sembilan ratut lapan puluh sembilan ribu sahaja. Kali ini harap sokongan anda untuk mencapaikan sasaran iaitu satu jute penonton mencipta Malaysia Book Record bahawa flem Malaysia memang boleh punye. Sekarang pengarah, mari kite Yamseng.

 

2 responses »

  1. WOW..SANGAT HENAT KAJIAN SAUDARI

    Reply

Leave a Reply

